2013

Op vrijdagnacht, 22 op 23 maart 2013, vond in het FontysACI gebouw op Stappegoor Acht Uur Overwerken voor Goede Doelen (8UO) plaats. Zo’n 30 creatieve vrijwilligers stelden een nacht lang hun talenten ter beschikking om ideeën en campagnes uit te werken voor vijf goede doelen. Om drie uur ’s nachts maakt de organisatie, Nieuwe Garde Tilburg, de beste aanpak van de avond bekend: Team De Kittenmand en hun positieve ‘Kitten in de mand. Kat in het bakkie.’-campagne.

De goededoelenavond 8UO, die in 2004 voor het eerst in Groningen gehouden werd, is binnen afzienbare tijd uitgegroeid tot een evenement met internationale allure. 8UO vindt tegelijkertijd plaats in ruim 20 internationale steden van New York tot Caïro, Berlijn tot Istanbul en van Amsterdam tot Tilburg.

In Tilburg zetten de creatieve teams zich, naast de De Kittenmand (stichting om wilde kittens een adoptiegezin te bezorgen) in voor initiatieven zoals Books4Life (boekenwinkel waarvan de opbrengsten naar goede doelen gaat), Thomas Bouwprojecten (bouwt scholen in India), SNF (biedt steun aan ernstig zieke kinderen tot 18 jaar) en een nieuw initiatief om mensen met autisme eerlijkere kansen te bieden in het werkveld.

In groepen zijn de creatieven de hele avond en nacht onder begeleiding van een ervaren mentor gaan brainstormen, ontwerpen, schrijven, tekenen enzovoorts. Dit allemaal om het specifieke probleem van ‘hun organisatie’ op te lossen. Voor de goede doelen wacht een creatieve oplossing, voor de creatievelingen een leuke avond met medestudenten, docenten en betrokken denkers uit het communicatievak.

Omdat de boog niet altijd gespannen kan zijn, is er voor verschillende soorten entertainment gezorgd. Voor de afgevaardigden van de goede doelen waren er workshops waaronder een mediatraining met de crew van Cup of T (Omroep Tilburg) en een kijkje achter de camera bij Wouter Verhoeven met zijn documentaire ‘In Loving Heart’. Voor de deelnemers waren er energiegevende versnaperingen en een danswork-out. Alles tot stand gekomen onder de bezielende leiding van de vrijwilligers van Nieuwe Garde Tilburg en met bijdragen van verschillende lokale bedrijven.

Uiteindelijk zijn de verschillende concepten aan het eind van de avond gepresenteerd. Het creatieve team van De Kittenmand toonde aan dat je met een totaal andere communicatiestrategie veel meer mogelijkheden hebt om nog meer kittens te helpen en meer bekendheid creëert voor de eigen organisatie. Voor de organisatie van de avond, die tevens ook fungeerden als kritische jury, een goede reden om dit team uit te kiezen als winnaar van de avond.

Wij bedanken alle deelnemers en betrokkenen, waaronder onze sponsoren: Medinílla voor de bloemen, De Rooi Pannen voor de soep, Soups & Shakes voor de fruitsapjes, Patisserie Walter van Erven voor de paaseieren, Espower.nl voor het doneren van chocola en Saskia Smets voor de nootjes en spek. Zonder jullie was 8UO niet mogelijk geweest!

Foto’s van Acht Uur Overwerken 2013 zijn hier te vinden en op onze Facebook-pagina.